ORDENSREGLER

Ordensregler for Sundsmark kolonihaveforening

ORDENSREGLER:

Ordensreglerne er sidst blevet revideret d. 9 marts 2019 på den

ordinære generalforsamling, alle tidligere udsendte ordensregler er hermed ugyldige.

§1    MEDLEMMER.

1.1  Ansøger om havelod, der er udelukket af andre haveforeninger på grund af restance, kan ikke optages før restancen er betalt.

1.2. Ved optagelse betales der et kapitalindskud på kr. 300.- hvor de kr.- 50 tilbage betales når lejemålet opsiges, der udover betales der kr. 250.- til pligtige vurdering. køber skal betale 50 kr i gebyr ved køb til kolonihaveforbundet, og sølger skal batale 50 kr i gebyr ved salg til kolonihaveforbundet.

1.3. Medlemmer kan kun beside en have. Et hvert medlem som har to haver, ved  vedtagelsen af disse ordensregler, kan få opsagt lejemålet af den ekstra have med 1 års varsel, såfremt der påstrår mangelpå haver. Har man to haver, må disse ikke sammenlægges, hækken skal bevares. Pris fastsættelsen ved afståelse må ikke overstige erhver-prisen samt betaling for evt. forbedringer efter bestyrelsens vurdering.

1.4. Haveloddets lejekontrakt kan overdrages til en slægning i ret og opstigende linje. Antallet af ejere af samme havelod er begrænset til 2 personer.

1.5. Kontingent til haveforeningen påhviler haven, kontingent til forbund  og kreds påhviler lejeren.

1.6. Hvis en lejer flytter til en anden adresse, skal meddeles skriftligt til formanden eller kasseren. Sker deyye ikke, har haveforeningen rettil at pålægge lejerer en bod på kr. 50.-

§2   HAVELODETS ANVENDELSE:

2.1. Kolonihaveloddet må ikke benyttes i forretningsøjemål, men kun til dyrkning af grøntsager og frugt m.m. til familiens eget behov

2.2. Kolonihavebebyggelsen må benyttes til natophold fra 1 april til 31 oktober.

2.3. Der må ikke holdes husdyr i haverne. Kæledyr må dog medtages i kolonien, men skal holdes inden for eget havelod. Udenfor haveloddet skal kæledyret holdes i snor. Kæledyr må kun  overnatte i kolonihaven sammen meddets havelejer.

2.4. Den enkelte havebruger er forpligtet til at dyrke haverne uden brug af pesticider.

§3    HAVELEJEN.

3.1. Havelejen , kontingent skal betales senest den 30/4 og den 31/10 vert år. Vandet betales efter forbrug,  efter aflæsning i oktober.

3.2. Såfremt havelejen og/eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt, vil medlemmet modtage en rykker, derefter et anbefalet brev angående betaling. Er havelejen og/eller anden pligtig pengeydelse ikke betalt senest 14 dage efter at påkravet er fremsat via anbefalet brev, vil bestyrelsen jf. §7i haveforeningens vedtægter kunne ophæve lejemålet. Bestyrelsen kan opkræve et rykkergebyr på 100 kr. pr. rykker, samt opkræve de omkostninger der er til udsendelse af anbefalede breve, oplysning om ny adresse vi folkeregister, og øvrige omkostninger der påføres haveforeningen på grund af manglende overholdelse af betaling.

3.3 Serviceafgiften i forbindelse med fællesarbejde. Underhenvisning  til vedtægternes §8 vil alle havemedlemmer blive pålagt en servisafgift på kr200.-, for ikkeat deltage i en af de 3 fællesarbejdsdage. Beløbeter en pligtig pengeydelse i lejemålet. Serviceafgiften skal for alle medlemmer forud betales med årets første kontingent. Serviceafgiften på kr. 200,- vil derefter bliver retuneret når havemedlemmet givet fremmøde til en af de 3 pligtige arbejdsdage.

§4   VAND.

4.1  Lejerne betaler for vandet- der betales vand efter forbrug, og betales en gang årligt efter aflæsning i oktober.

4.2  Lejerne hæfter solidarisk for reparationer og fornyelse af vandnettet.

4.3 Ved private inatalationer, skal der anbringes en stophane med kontraventil, umiddelbart efter overgangen frakolonihavens- instalation. Når man forlader kolonihaven skal private instalationer være afbrudt. Instalationer skal være tætte.

4.4 En af besrtrelsen udpeget person har til hver tid  ret til at tilse vand instalationer i haverne. Foreningen er ikke ansvarlig for andre instalationer end standerne og rørene i vejen.

4.5 der åbnes og lukkes for vandet, når bestyrelsen finder det forsvarligt, ellers er vandet åben fra den 31 marts til 31 oktober. Medlemmerne må selv påse at hanerne er åbne om vinteren, samt lukket før der åbnes forvandet,

4.6 Vandet må kun benyttes til haverne, Det er ikke tilladt at vande græsplænen.

§5   BEBYGGELSENS OMFANG OG PLACERING.

5.1  På hverkolonihavelod må kun opføres en kolonihavebeboelse med tilhørende udhus og drivhus.

5.2  Ønskes noget opført på grunden - skal det forinden bygeriets start - godkendes hos foreningens formand eller bestyrelsen. Og der skal altid ligge et kopi i fælleshuset som kommumen til er hver tidkan forlangeat se.

5.3  På hvert kolonihavelod kander bygges en beboelse på minimum 6 m2 ogmaksimum 40 m2 inklusive overdækning og tagudhæng. ikke over 50 cm. Bebyggelsens højdemå ikkeoverstige 3,5 m målt fra terræn. Det er muligt at opsætteet tårn på 5 m i højden og højst 2 m2 i forbindelse med beboelsen. Odover kolonihavebeboelsen er det tilladt at opføre op til to fritliggende småbebyggelser. Et legehus eller udhus på maksimalt 7 m2 med maksimalt højde på 2,5 m og at drivhus på op til 10 m2 med en bygningshøjde på maksimalt 2,5 m. Der skal være mindst 2,5 m imellem bygningerne . Alle nyebygninger og overdækninger skal holdes 2,5 m fra alle kolonihaveloddets grænser. Drivhuset kan dog sættes mindst 0,6 m fra hækken. Kolonihavebebyggelsens udvendige  bygningsdele må kun udføres i lette naterialer som fx. træ og tagpap. Bebyggelsen skal være en pæn udførelse  og skal holdes i forsvalig stand.

5.4 Solcelleanlæg må udelukkense opsættes på taget af bebyggelsen og skal være anti refleksbehandlet.

5.5  Terrængregulering på mere end +/-0,50 meter må kun foretages, hvis det er godkendt af sønderborg kommune, og kun hvis det er påkrævet for byggeri eller anlæg, der er i overenstemmelse med lokalplanens bestemmelser.

5.6 Der må ikke instaleres nedsivningsanlæg til sanitært spillevand på have loddet,

5.7 Alle haver skal være forsynet med en havelåge (max højde 1,60 meter). vej r. og postkasse/plastrør monteret ved havelågen.

5.8 Det er tilladt at have brændeovn i kolonihavehusene. Hvert enkelt mellem som har/ellerinstalerer en brændeovn har pligt til at få godkendt af myndighederne.Bestyrelsen skal modtageen kopi af det enkelte medlems godkendelse.

5.9 Såfremt opførte bebyggelse/overdækning giver anledning til påtale kan de kræves fjernet. Hvis arbejdet ikke er fuldført, kan det forlanges standset omgående.

§6  HÆKKE, AFFALD M.M.

6.1Haverne skal afgrænses af hække i en højde på maksimalt 1,60 meter.Langs Nylandsvej må hækhøjden være op til 1,80 meter. Alle hække må højst være 0,60 meter brede. Hækken skal være af arterne ligustrum vulgari ( almindelig liguster) eller carpinus betulus L.( almindelig Aunbøg) og almindelig bøg. Hække langs veje, stier og mellem haver skal genplantes, hvor den tidlige hæk stod.

6.2 I den ene ende af have lodden dervænder væk fra vejen og i  en 6 meters strægning i de tilliggende have lodsskel, må der opsættes fast hegn i stedet for en hæk, hvis implicerede naboer har indgået en fælles aftale herom ( se kort skitse i lokaplanen eller kontakt haveformanden)

6.3 Udendørs  oplagring må ikkefinde sted. Der må ikkehenstilles både, campingvogne og uinregistrerede køretøjer.Langtidsparkering af køretøjer må ligeledesikke finde sted på haveloddet.

6.4 Parkering af en indregistreret trailer på haveloddet er tilladt, ellers må det kun finde sted på den havelod der er på Rundkærsvej 9, der er langtids parkering af trailer tilladt.

6.5 Affaldsdynger skal henlægges  s de ikke generer naboen, og skal holdes mindst 0,5 meter fra skedl.

6.6 Der må ikke foretages afbrænding af haveaffald eller andet affald. Det er dog tilladt af afbrænde rent, tørt træ på særligt indrettede bålsteder, Herved menes bålsted inden for eget havelod. Bålstedet må max være 0,50 m2 (som et stål bålsted) og skal stå minimum 5 meter fra bebyggelsen.

6.7 Det er strængt forbudt at henlægge gødnings hobe, og henkastet affaldpå have vejene.

6.8 Hver lejer holder sin hæk 30 cm ud på stien ud foran sir eget havelod.De der har vej ud til privat bebyggelse skal holde begge sider af vejen, evt. klippe hæk. de grønne mænd riverstien på midten.  PÅ den nye del af haveforeningen- fra Stationsvej og ned til fælleshuset - må der være græs på vejene men kækken skalholdes fri for ukrudt der  bliver slået græs af de grønne mænd.

6.9 Renovation vedtages af generalforsamlingen.

§7  HAVELODDERNE SKAL HOLDES I ORDEN OG RYDDELIGT STAND:

7.1 Bestyrelsen er sammen med haveformanden pligtige til at efterse haverne, og fornødent påtale manglende vedligeholdelse.

7.2 Er have loddet ikkei orden får lejeren en frist på 14 dage til at bringe haven i orden. Skulle det vise  sig at anmodningen ikke er efterkommet, får lejeren en sidste frist på 8 dage Der efter kan bestyrelsen kollektivt beslutte at fp frøbærende ukrudt i haven slået ned.Ugifterne til dette arbejde påføres havelejeren.Såfremt havelejeren nægter adgang til haven følger opsigelsen af medlemskabet.

§8  FÆDSEL:

8.1 Al parkering på vejene er forbudt, det gælder også cykler, scooter, knallerter m.m. ligeledes er det ikke tilladt at anlægge parkerings-plads i den enkelte have. Dog tillades korttidsparkering iforbindelse med på - og aflæsning.

8.2 Hastigheden på koloniens veje må ikke overstige 15 km/t.

8.3 Vogne over 2500 kg egenvægt må ikke komme på vejene uden bestyrelsen tilladelse.

§9  "MORTORREDSKABER - MORFRATID".

9.1Der er ikketilladt at benytte, generatoren i haven. Og opladning af batterier skal fore mellem 8.00 til 11.00. Der kan gives tilladelse ved byggeri atbruge generatorer uden for tidsrum. Der må ikke køres med larmende have redskaber fra 12.00 til 14.00 lørdag og søndagi perioden 1 maj til 31 august(håndskubbere tilladt)

§10  Under henvisning til vedtægternes §6 kan bestyrelsen pålægge medlemmer der ikke overholder ordensreglerne, påbud og bestemmelser - som foreningens generalforsamlingen,bestyrelse eller offentlif myndighed har pålagt foreningens medlemmer - en bod på kr. 100,00. beløbet er pligtig pengeydelse i lejemålet.

Ordensreglerne er blevet revideret efter den ordenære generalforsamling den 9 marts. Og de hidtige ordensregler er ude af kraft.

Ordensreglerne kan rekvieres persoligt ved haveformanden fra den 30 marst.

KOLONIHAVER TIL SALG har modtaget 19
HAD KOSTER DET har modtaget 5